Un dels fils principals en l’ADN polític de
Solidaritat Catalana per la Independència, és la participació ciutadana, i per
tant, volem seguir empenyent per tal de portar aquest concepte a tots els
àmbits de l’activitat i de la decisió política, impulsant processos de consulta
popular per prendre les decisions més importants del municipi. I segurament un
dels temes cabdals a qualsevol vila és el pressupost municipal. Per aquesta
raó, volem impulsar a Cerdanyola la implantació del pressupostos participatius.
En el que portem de legislatura, tots els grups
municipals parlen de participació ciutadana, però només de passada, no fos cas
que la ciutadania els ensenyessin les vergonyes. Alguns en determinat moment,
van mig peu més enllà parlant de pressupostos participatius, però també només
de passada, ja que no han arribat a fer tot el camí. Des de Solidaritat,
empenyerem fins a fer el camí complet. Sabem que la ciutadania és escèptica i
està molt cremada de les passades i fallides experiències en les que se l’ha
convidat a participar, opinar, implicar-se.... i després ha rebut una bona
patacada als nassos. Ara no serà fàcil moure-la del sofà de casa. Caldrà que les institucions els doni motius
per tal que confiïn en la sinceritat de les seves intencions
Els pressupostos participatius tenen el seu
origen a Porto Alegre (Brasil) el 1989, quan els seus responsables polítics
electes varen acordar canviar el mètode de presa de decisions en relació al
pressupost municipal, conseqüència d’unes organitzacions socials que exigien
una major transparència i justícia social en el territori en que habitaven.
Aquest canvi de mètode implica apostar per la creació i enfortiment d’espais
ciutadans, on hi resideixi la capacitat de proposar i decidir a quines
actuacions públiques es destinarien els recursos econòmics del municipi.
D’aquesta manera s’enforteix a la ciutadania i la seva capacitat d’incidir en
les polítiques públiques, al temps que s’afavoreix la inclusió social
mitjançant una distribució més equitativa dels recursos públics. A Solidaritat
creiem que cal començar a avançar cap a una nova forma de gestió pública,
basada en la participació universal de la ciutadania i en el caràcter vinculant
dels resultats dels diferents processos.
En els darrers anys, diversos
Ajuntaments del país han posat en marxa un mètode d’elaboració dels
pressup0stos municipals que sí té en compte les opinions i interessos de la
ciutadania: els pressupostos participatius. Uns pressupostos orientats a recollir les
necessitats i propostes de millora de diferents aspectes de gestió municipal
realitzades directament por les associacions, col·lectius socials i veïnes i
veïns del municipi, de manera que el destí anual d’una part dels diners
aportats per la ciutadania a les arques municipals sigui destinada a les
demandes i prioritats que plantegin aquestes mateixes persones. Des de
Solidaritat entenem que no es pot parlar d’Ajuntaments plenament democràtics
mentre hi manqui una participació
ciutadana directa en l’elaboració dels Pressupostos municipals
La participació ciutadana ha de ser un principi que regeixi l’acció de
govern, en consonància con allò assenyalat en la legislació vigent i fer-se
ressò d’una amplia demanda social existent en l’actualitat. Una aposta innovadora de cogestió pública ciutadana
que propugna com a principi bàsic la Democràcia Directa per a la planificació
comunitària dels recursos públics municipals la constitueixen els pressupostos
participatius, que el seu objectiu principal és el de generar un espai ciutadà
de debat i decisió. Mitjançant els Pressupostos Participatius no només es
decidirà el destí d’una part del Pressupost Municipal, si no que a més
convertirà a la ciutadania en protagonista actiu d’allò que succeeix a la ciutat,
reforçant la seva autoestima i responsabilitat, como a part
important de la política municipal, creant-se un espai de recerca de solucions
en comú, que es corresponguin amb les necessitats i desitjos reals dels ciutadans,
a la vegada que es promou la transparència de les decisions, el coneixement
dels procediments administratius i el funcionament intern de l’Ajuntament.
No podem obviar que la llei
municipal i de règim local de Catalunya en el seu article 154 diu que les
corporacions locals han de facilitar la més àmplia informació sobre llur activitat i la participació de tots els
ciutadans en la vida local, i que el Reglament Orgànic Municipal en l’article
133 diu que l'Ajuntament facilitarà la més àmplia informació sobre la seva
activitat i promourà la participació de tots els ciutadans en la vida local
segons el que preveu la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de
Règim Local i en aquest reglament.
Com que a Solidaritat ens agrada parlar amb fets i
no només amb paraules, hem començat una sèrie de trobades amb els diferents
grups per tal d’explicar-los la proposta, i intentar que sigui assumida per
tots plegats, així com una proposta de reglament d’aquest procés per tal que
serveixi de punt de partida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada