dilluns, 16 de setembre del 2013

Pressupostos participatius

Un dels fils principals en l’ADN polític de Solidaritat Catalana per la Independència, és la participació ciutadana, i per tant, volem seguir empenyent per tal de portar aquest concepte a tots els àmbits de l’activitat i de la decisió política, impulsant processos de consulta popular per prendre les decisions més importants del municipi. I segurament un dels temes cabdals a qualsevol vila és el pressupost municipal. Per aquesta raó, volem impulsar a Cerdanyola la implantació del pressupostos participatius.
En el que portem de legislatura, tots els grups municipals parlen de participació ciutadana, però només de passada, no fos cas que la ciutadania els ensenyessin les vergonyes. Alguns en determinat moment, van mig peu més enllà parlant de pressupostos participatius, però també només de passada, ja que no han arribat a fer tot el camí. Des de Solidaritat, empenyerem fins a fer el camí complet. Sabem que la ciutadania és escèptica i està molt cremada de les passades i fallides experiències en les que se l’ha convidat a participar, opinar, implicar-se.... i després ha rebut una bona patacada als nassos. Ara no serà fàcil moure-la del sofà de casa.  Caldrà que les institucions els doni motius per tal que confiïn en la sinceritat de les seves intencions
Els pressupostos participatius tenen el seu origen a Porto Alegre (Brasil) el 1989, quan els seus responsables polítics electes varen acordar canviar el mètode de presa de decisions en relació al pressupost municipal, conseqüència d’unes organitzacions socials que exigien una major transparència i justícia social en el territori en que habitaven. Aquest canvi de mètode implica apostar per la creació i enfortiment d’espais ciutadans, on hi resideixi la capacitat de proposar i decidir a quines actuacions públiques es destinarien els recursos econòmics del municipi. D’aquesta manera s’enforteix a la ciutadania i la seva capacitat d’incidir en les polítiques públiques, al temps que s’afavoreix la inclusió social mitjançant una distribució més equitativa dels recursos públics. A Solidaritat creiem que cal començar a avançar cap a una nova forma de gestió pública, basada en la participació universal de la ciutadania i en el caràcter vinculant dels resultats dels diferents processos.
En els darrers anys, diversos Ajuntaments del país han posat en marxa un mètode d’elaboració dels pressup0stos municipals que sí té en compte les opinions i interessos de la ciutadania: els pressupostos participatius. Uns  pressupostos orientats a recollir les necessitats i propostes de millora de diferents aspectes de gestió municipal realitzades directament por les associacions, col·lectius socials i veïnes i veïns del municipi, de manera que el destí anual d’una part dels diners aportats per la ciutadania a les arques municipals sigui destinada a les demandes i prioritats que plantegin aquestes mateixes persones. Des de Solidaritat entenem que no es pot parlar d’Ajuntaments plenament democràtics mentre hi manqui  una participació ciutadana directa en l’elaboració dels Pressupostos municipals
La participació ciutadana ha de ser un principi que regeixi l’acció de govern, en consonància con allò assenyalat en la legislació vigent i fer-se ressò d’una amplia demanda social existent en l’actualitat.  Una aposta innovadora de cogestió pública ciutadana que propugna com a principi bàsic la Democràcia Directa per a la planificació comunitària dels recursos públics municipals la constitueixen els pressupostos participatius, que el seu objectiu principal és el de generar un espai ciutadà de debat i decisió. Mitjançant els Pressupostos Participatius no només es decidirà el destí d’una part del Pressupost Municipal, si no que a més convertirà a la ciutadania en protagonista actiu d’allò que succeeix a la ciutat, reforçant la seva autoestima i responsabilitat, como a part important de la política municipal, creant-se un espai de recerca de solucions en comú, que es corresponguin amb les necessitats i desitjos reals dels ciutadans, a la vegada que es promou la transparència de les decisions, el coneixement dels procediments administratius i el funcionament intern de l’Ajuntament.
 Aquesta demanda social es fa encara més necessària en un context de crisi econòmica aguda como l’actual. El sotmetre la decisió sobre el destí d’una part del Pressupost Municipal a un procediment en el que intervinguin la ciutadania, els polítics i els tècnics de l’administració donarà com a resultat un pressupost més just, igualitari, transparent i puntual, en el que l’especulació deixarà espai a les demandes reals de la societat.  D’aquesta manera, els veïns i les diferents entitats podran presentar propostes a l’Ajuntament, que un cop analitzades i endreçades per grups temàtics, decidiria quines d’elles són prioritàries prèvia informació pública.
No podem obviar que la llei municipal i de règim local de Catalunya en el seu article 154 diu que les corporacions locals han de facilitar la més àmplia informació sobre llur  activitat i la participació de tots els ciutadans en la vida local, i que el Reglament Orgànic Municipal en l’article 133 diu que l'Ajuntament facilitarà la més àmplia informació sobre la seva activitat i promourà la participació de tots els ciutadans en la vida local segons el que preveu la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local i en aquest reglament.
 Per tant, instem a tots els grups representats a l’ajuntament a que treballin per tal d’iniciar els tràmits dirigits a la implantació del pressupost participatiu a Cerdanyola amb caràcter vinculant, per despeses d’inversió, obres, així com activitats i programes en matèria de competència municipal.
Com que a Solidaritat ens agrada parlar amb fets i no només amb paraules, hem començat una sèrie de trobades amb els diferents grups per tal d’explicar-los la proposta, i intentar que sigui assumida per tots plegats, així com una proposta de reglament d’aquest procés per tal que serveixi de punt de partida.