dilluns, 18 de març del 2013

MOCIÓ PER A MODIFICAR LES ORDENANCES FISCALS NÚMERO 1 I 4

Avui us presentem una de les dues mocions que vam fer públiques divendres passat en roda de premsa de cara al ple municipal del mes d'abril.

El creixement econòmic espanyol dels últims anys ha anat estretament lligat a la construcció d'habitatges i a fomentar la propietat privada com a principal règim de tinença. Per assolir aquest objectiu, les entitats bancàries, estimulades per l'absència de controls públics, han incentivat la concessió gairebé indiscriminada de crèdits hipotecaris. L'absència de polítiques que garantissin un lloguer accessible i estable, i el mateix impuls del règim de propietat privada per part de les administracions públiques, va induir al sobre endeutament d'una part important de la població com a única forma d'accedir a un habitatge digne.

El resultat d'aquesta situació ha estat que cada vegada més persones han travessat i travessen enormes dificultats degut a l’alt nivell d'endeutament. A l’altre costat els veritables beneficiats d’aquesta situació han estat els constructors, bancs, caixes d'estalvis, financeres i multitud de empreses de crèdit i reunificació, que han aconseguit beneficis desorbitats en els seus comptes a costa dels consumidors que han carregat amb la pitjor part del pes del boom immobiliari i de l’ "alegria" respecte al crèdit en general.

Des de la banca i els successius Governs, s'argumentava que amb això les famílies estaven invertint en un actiu que aniria augmentant el seu valor, any darrera any, i que a més a més ho farien amb grans avantatges fiscals. Al mateix temps les entitats financeres oferien crèdits de tot tipus com a mitjà per a un estatus de benestar que ens posava al nivell de les grans economies del món. Però les circumstàncies a l’hora de signar el contracte hipotecari han variat, i molt, per a la majoria de persones hipotecades, particularment aquelles que es van hipotecar a partir del 2006, quan els tipus d’interès eren més baixos i els preus de l’habitatge arribaren al seu màxim. L’esclat de la bombolla immobiliària i la crisi financera i econòmica han deixat a Catalunya quasi un 18% de població en atur i la impossibilitat de fer front al deute hipotecari està sent una realitat cada cop major i una de les noves causes d’exclusió social.

Així, la persona que es va hipotecar per la compra d’un habitatge, davant la impossibilitat de fer front als pagaments mensuals (majoritàriament per la pèrdua del lloc de treball), es queda sense sostre, amb un deute important amb l’entitat i amb una taca a l’expedient o “historial de crèdit”, que impossibilita assolir noves fonts de finançament. Així doncs, l’executat està condemnat a l’exclusió social i a l’exclusió financera.

Del primer trimestre de 2007 al primer trimestre de 2010, el número d’execucions presentades a Catalunya ha augmentat un 485%. És a dir, en tan sols tres anys, i després de l'esclat de la crisi financera,el número d'execucions hipotecàries s'ha multiplicat gairebé per cinc a Catalunya.

Lluny d'atenuar el col∙lapse de les famílies hipotecades, la legislació espanyola suposa un autèntic maltractament jurídic per les persones en situació d'insolvència. La situació jurídica actual és la següent:

D'una banda, la Llei de Concurs de Creditors 22/2003, de 9 de juliol, elaborada en un moment de creixement econòmic, tot i que formalment està destinada tant a persones jurídiques com físiques, a la pràctica permet que una empresa pugui liquidar els seus deutes i començar de zero però no contempla la mateixa possibilitat per a les famílies insolvents.

D'altra banda, la Llei d'Enjudiciament Civil (LEC) 1 / 2000, de 7 de gener, tampoc facilita l'exercici del dret a la tutela judicial efectiva dels afectats en processos d'execució hipotecària. El seu article 695 limita les al∙legacions del executat als supòsits en què aquest ja hagi liquidat el seu deute o en què el banc hagi incorregut en un error de càlcul. D'aquesta manera, s'impedeix que el jutge pugui examinar les circumstàncies que han conduït a la insolvència familiar o avaluar el grau d'informació efectiva que tenien els afectats al moment de contraure la hipoteca.

Però l’aspecte més controvertit de la mateixa LEC és el que fa referència a la subhasta de l'immoble que consta com a garantia del préstec hipotecari. L'article 671 estableix que, en cas de quedar la subhasta deserta sense postors, el creditor (en aquest cas, l'entitat financera) podrà adjudicar-se el bé pel 50% del seu valor de taxació, a partir de la nova taxació imposada per l'entitat financera. Això està possibilitant que les entitats financeres s'adjudiquen els immobles per la meitat del seu valor, reclamant el pagament del deute restant, més els interessos i costes judicials, a la persona en situació d'insolvència.

No és propi d’un Estat social i democràtic de dret que la persona que de forma involuntària esdevé insolvent, a més de perdre el seu únic habitatge, es quedi amb un deute astronòmic originat com a producte d'un daltabaix financer del qual no és responsable.

 Atès que el Ple Municipal va aprovar per unanimitat el passat 27 d’octubre de 2011 en sessió ordinària una moció en la qual es declarava ciutat contrària als desnonaments.

Atès que el Ple Municipal va aprovar en sessió en sessió ordinària el passat 26 d’abril de 2012 una moció en que s’instava  al govern municipal a prendre les mesures adequades per tal de fer possible la suspensió cautelar de  les liquidacions de les plusvàlues municipals.

Atès que les entitats financeres estan duent a terme compra – vendes amb condonació del deute hipotecari amb aquells que no poden fer front al pagament del crèdit hipotecari.

Atès que aquesta operació d’alliberament del deute hipotecari suposa per aquells que perden el seu habitatge suposa per aquells que perden el seu habitatge familiar unes obligacions fiscals a les quals no poden fer front.

És per tot això que Solidaritat Catalana per la Independència de manera conjunta amb la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, proposem els següents

 
ACORDS:

 
PRIMER.- Que l'Ajuntament de Cerdanyola es comprometi a aplicar aquesta suspensió en els casos de compra – venda per pèrdua de l’habitatge familiar en pagament del deute hipotecari de primera residència.

SEGON.- Que l'Ajuntament de Cerdanyola es comprometi a suspendre el pagament de l’Impost de Béns Immobles en els casos de compra-venda per pèrdua de l’habitatge familiar en pagament del deute hipotecari de primera residència.

TERCER.- Remetre aquesta moció per al seu coneixement i adhesió a les entitats municipalistes de Catalunya, al Govern de la Generalitat de Catalunya i al Parlament de Catalunya.